Sunday, February 2, 2014

Kehidupan




Bismillah....

Tajuk tu cliche. Cliche sangat. Mungkin kalau buat jalan-jalan blog (baca: blogwalking) kita boleh jumpa tajuk serupa. Sama ada penulis blog memang tak ada idea atau sekadar menulis memenuhi masa. Ok, itu terasa. Err..

Tapi! (nada tak puas hati)

Walau tajuk tu cliche, masih ramai terperdaya dengan kehidupan. Ah ha! Hehe. Mesti korang dah main agak-agak. Ingat aku nak cerita pasal manusia kejar dunia la tu. Ops sama sekali tidak. Biar tajuk cliche, tapi idea aku tak main tiru-tiru. Eh.


Aku teringat kata-kata seorang cikgu ni.

"Kita selalu terpengaruh dengan barat, sampaikan kalau sebut pasal kehidupan kita akan cakap hidup ni macam roda, ada naik dan turun. Sedangkan rasul ajar kita kehidupan ni umpama tiga perkara; peperangan, permainan dan perniagaan."

Sumber mana, aku tak pasti. Tapi itu bukan perkara pokok. Itu mungkin perkara bunga mak cik senah yang kuncup tak kembang-kembang. Ok, melalut. 

Sebenarnya aku nak korang berfikir. Andai betul rasul kata begitu, kenapa agaknya? Ok again jawapan cliche akan muncul tak sudah.

Aku nak korang main jauh sikit. Camni...


Cuba bayangkan korang sedang berperang. Wajib ada orang mati sini sana. Ada orang mati ketika sedang cuba menyerang musuh, ada jugak mati sedang lepak-lepak minum kopi dekat pangkalan, tetiba kena bom. Nampak? 
Mati. Jadi mati memang tak boleh lari dari hidup. Dan kita boleh mati tetiba tanpa diduga. Jadi nak mati ketika berperang atau mati ketika futur.? Itu pilihan.


Permainan. Bila kita main mesti ada cara main, teknik dan peraturan. Bahasa mudah, guideline permainan. Tak nak ikut? Tak ada masalah. Tapi bila muncul masalah, tak tau sapa betul sapa salah. Elok dari main dah jadi gelanggang gusti. 
Itu dia hidup. Kena ada jalan, peraturan dan cara untuk jalani kehidupan. Tak nak ikut, tak ada masalah. Tapi bila kita bermasalah, kita jadi kusut, pening, hanyut. Tak tau mana nak rujuk. Jadi ambil quran, peluk erat-erat dan cakap 'Ini buku peraturan kehidupan aku' sambil buat muka comel kelip-kelip mata. Muntah.


Dalam berniaga mesti ada risiko. Paling penting ada main kotor. Itu lumrah bukan fitrah. Tapi itu realiti perniagaan. Memang kita tak mungkin main kotor. Tak kan ikhwah akhwat depan saya begitu. Saya percaya antum. Senyum kenyit mata. Namun akan ada orang dengki lihat kejayaan kita. Kena santau lah, sihir lah, hantar lah. Begitu juga hidup. Mana mungkin kita boleh menggembirakan hati semua orang seperti mana gembira terlocat-locat ikhwah/akhwat lain dengan kita. Nabi yang akhlak nya seperti al-quran masih ada yang benci. Ini pulak kita. Oleh itu pabila mengisi jawatan sebagai daie. Bersiap sedia kena manderam. Ok. Itu menakutkan. Sila baca tiga qul banyak-banyak.



Baiklah itu semua cuma huraian tersirat tak dalam mana oleh saya. Sekadar berkongsi. Namun maksud cuba disampaikan di sini adalah kehidupan tak mungkin manis. 
Hidup dalam kepahitan realiti kehidupan itu lebih baik dari hidup dalam kemanisan mimpi.. Ala Cewaah. So sweet gitu! Abaikan.


-gagakhitam-
#semoga kita hidup dibawah rahmat-Nya...
^.^Y

0 comments: