Monday, July 10, 2017

Akh Yang Tak Menyentuh



Bismillah...

"Alhamdulillah kita masih hidup. Walau kelihatan seakan-akan aku sudah tidak layak menjadi hamba kepada-Nya. Manakan tidak, setiap hari dosa kian bertambah namun amal masih tak ke mana. Tapi, Allah itu Maha Pengampun. "


Terus terang aku katakan, aku takut. Aku takut berjumpa dengan Allah dalam keadaan aku serupa ini. Malu. Macam baru lepas jatuh tergelincir sebab lantai licin sambil bangun lap-lap punggung. Tapi masih malu sebab nampak seluar basah. Ah. Memang memalukan.


Di saat aku melihat teman-teman seperjuangan semakin semangat kedepan menganggkat panji-panji Illahi, aku masih di belakang duduk mencangkung sambil main kuis-kuis tanah. Ketinggalan. Aku memang rasa ketinggalan. Mungkin kalian terlalu hebat berbanding aku.


Dulu kala... Saat aku di Shah Alam, aku bersama teman-teman begitu semangat ingin menebarkan keseronokan dan kegembiraan kepada hadek-hadek terchinta aku punya masalah. Ya, masalah.



Aku masih ingat ditegur oleh seorang murabbi hebat;

"Antum semua dah ada mad'u belum? Ada yang tak da lagi?"

Suku dari kami menjawab tiada sambil geleng kepala (termasuk aku).

"Kalau kita betul-betul buat kerja da'wah, tak mungkin tak dapat mad'u. Paling kurang antum patut ada dua orang mad'u sorang. Tak kan sorang pun tak dapat."

Aku tersedak gitu.

*ayat di atas tak mungkin sebijik*



Oh. Aku sangat terasa. Ketiadaan mad'u. Bukan aku tak berusaha. Dapat sorang, tengok-tengok ikhwah lain pun tengah DF dia. Herm. Lepaskan. Dapat yang lain. Pun dah ada ikhwah tengah DF dia. Nak cuba yang lain dah tak dapat.


Tambahan aku bukan seorang ikhwah yang hebat dalam berkata-kata. Sekali dia buka mulut habis semua adek-adek jatuh tsiqah macam jatuh cinta. Aku memang tak hebat dalam membasahkan jiwa-jiwa manusia. Hampir saja aku digelar sombong di kalangan ikhwah. Namun aku tak pernah kesah, kerna aku akui kelemahan aku itu.


Hingga saat ini, untuk memulakan perbualan bukan kepakaran aku. Setiap kali jumpa ikhwah yang baru aku kenal, aku hanya boleh senyum-salam-cium laga pipi. Itu je yang termampu. Tapi lepas sehari dua, borak sampai dua tiga pagi tak henti pun aku mampu. Itu pelik. Hehe.


Memang, mungkin aku bukan akh yang mampu menyentuh. Dan aku pernah nyatakan masalah ini kepada seorang murabbi yang terkenal dengan sarkastik hebatnya. Memang habis berani mati ni.


Jawapan murabbi itu cukup mudah;

"Macam mana dengan mutabaah amal enta ari ni. Lengkap?"


Saat itu memang diam. Sebab pagi je, kalau tak memang cengkerik dah buat bunyi famous dia. Memang betul dia murabbi hebat. Kalau aku benar-benar dekat dengan-Nya mana mungkin aku mengeluh sedemekian rupa.


p/s: jalan ini tak akan sekali-kali aku tinggalkan.
-gagakhitam- ^.^

0 comments: