Thursday, January 3, 2013

Aduh, itu Berat!!

Bismillah...

"Ternyata mengangkat sesuatu yang berat itu merupakan beban yang menyakitkan anggota badan. Inikan kau cuba 'mengangkat' amanah yang diberikan. Ia lebih menyeksa dan membebankan. Namun  bukankah dulu kau yang beriya-iya ingin menjadi sebagai khalifah di saat gunung-ganang, pokok-pokok tidak mampu menerimanya. Ah, memang sudah ku duga. Kalian tak kan ke mana"


Kehidupan kita ini diberikan bukanlah untuk buang-buang masa. Ya. Kalian pasti akan menjawab kita hidup untuk beribadah dan bertindak sebagai khalifah di muka bumi ini. Kalian tahu akan itu....


Tetapi di manakah kefahamannya.? Di saat kita diuji sedikit, kita sudah lupa akan dua tujuan hidup yang jelas dan nyata itu. Tak percaya. Lihatlah diri kita, di saat dikejut bangun subuh kita mengeliat kepayahan dan bukannya teruja seperti mana kita bangun di saat ingin pergi berjalan-jalan dengan kawan-kawan... Oh.


Tidak cukup lagi? Di saat kalian disuruh mengambil quran untuk dibaca, kenapa langkah kita begitu perlahan dan tidak selaju di saat kita berlari mengejar makanan yang disiapkan oleh ibu tercinta... Aduh.


Mahu lagi? Di saat kita diajak berzikir mengingati-Nya, sepuluh minit itu sudah terlalu lama sedangkan jika berbicara dengan teman-teman (couple lagi tak patut) berbual-bual dari malam ke pagi pun masih dirasa tak cukup... Ermm.


Sudah terang bukan. Jelas sangat. Adeh, janganlah pura-pura tak nampak lagi. Ya, faham. Kita ini manusia yang lemah gemalai dan hina serba-serbi. Eh. Dan kerana itulah jugak tulisan ini dimunculkan di hadapan kita. Cuma peringatan, jangan lah melenting-lenting.


Ada juga yang kata, "Aku bukan apa, kadang-kadang nak buat tu semua nya rasa berat kot. Bukan mudah tu." E..Eh..??


Beban tu memang berat tapi kalau dipaksa ia akan tersa ringan. Inikan pula kalau dibuat penuh dengan rasa cinta dan ditambah rindu dan sayang. Lagi merasa tak puas-puas pula. Hohoi.


Ada satu kisah yang lebih kurang begini. Demi menyelamatkan nyawanya, seorang kelasi mesti mengalihkan sebuah peti yang sangat berat. Lalu dengan sedaya upaya dia mengangkat dan membuangnya di laut. Kemudian apabila sampai di darat. Dia disuruh sekali mengangkat sebuah peti yang sama beratnya. Ternyata dia tidak mampu walaupun seinci. Inilah dikatakan kuasa keterpaksaan. Hoyeah.


Jadi kita seharusnya memaksa diri menunaikan tujuan hidup kita dangan penuh semangat juang yang tunggi. Dan dalam masa yang sama, cuba ditambah kan kefahaman, agar cinta itu mula berputik lantas segala dilakukan mengundang perasaan gembira tak terkata. Amboi.





p/s: jangan buat-buat lupa tujuan hidup kita, takut nanti Dia lupa pada kita.
-gagak hitam-

0 comments: