Tuesday, October 9, 2012

Peperiksaan Dunia.

Bismillah,

"Musim peperangan antara manusia dan kertas nampak nya sudah mula kelihatan. Aktiviti meletihkan otak dengan muntahan lautan ilmu tanpa rela giat dilakukan tanpa belas dan kasih. Kitab mula ditukar dengan buku pelajaran, zikir diganti dengan hafalan formula-formula dunia. Ah! Aku sudah terlalu biasa dengan fenomena begini, hingga aku sudah bosan!"



Peperiksaan. Pelik sekali aku dengan perkataan tersebut. Kesannya hingga mampu mengubah manusia begitu pantas. Dari lemah jadi pandai, dari pemalas jadi rajin, dari kaki tidur jadi kaki 'tinggal atas' (baca: stay up). Kuasa yang seolah-olah memberikan manusia tambahan tenaga.

Salah? Oh. Aku tidak mengatakan ia salah wahai manusia. Cuma..... Aku sedih. Melihat kau berubah bukan kerna-Nya. Kau semua seolah-olah mengejar dunia. Setiap dari kalian merelakan diri menjadi peserta kepada perlumbaan yang tidak menguntungkan... Hanya mencari sesuatu yang tak berkekalan.. Apa kau lupa tujuan kau dihidupkan?


Tidak. Aku bukan ingin menghukum kalian yang sememang nya lebih mulia dari diriku. Aku hanya dengan pelik sikap manusia yang terlalu berpura-pura.... Apa kau sangka Dia menyukai perubahan yang bersifat sementara? Tidak ku sangka, kau terlalu jahil akan dunia. Manusia.... Apakah kau lupa yang sekarang kau juga sedang menghadapi peperiksaan Peperiksaan yang jauh lebih penting dan harus 'dijawab' dengan berhati-hati. Ya, ia peperiksaan dunia untuk akhirat.

Apa yang ku harapkan.....
Bukankah lebih baik kesugguhan kau itu turut ditabur dalam beribadah kepada-Nya. Bukankah lebih cantik, semangat kau yang tinggi itu turut diserap ke arah mengembangkan agama Nya. Bukankah lebih moleh kekuatan kau itu turut digunakan untuk mempertahankan agama-Nya.


Renungkanlah,
Sejauh mana sudah kalian korban untuk agama
Sudahkah ia lebih daripada perkara dunia yang sia-sia.

Tanyakanlah,
Apakah keputusan lulus atau gagal itu lebih penting,
Daripada syurga atau neraka yang bakal kalian diami selamanya?

Fikirkanlah,
Adakah kalian benar-benar menuntut ilmu itu demi mencapai redhaNya,
Atau sebenarnya ia sekadar untuk mendapat pujian dan pandangan mulia dari manusia yang hina.


p/s: sedang cuba mengepak kembali setelah terlalu lama kelemasan.
-gagakhitam-

0 comments: