Sunday, October 21, 2012

Obses Mentarbiyyah...

Bismillah....

" Di saat melihat aksi-aksi 'wayang' masyarakat kini. Hatiku terdetik, tiadakah manusia lagi di muka bumi ini? Seolah-olah mereka hanya menjadi 'penonton yang riang' menyaksikan aksi ganas, lucah, dan panas-pedas pabila disajikan di depan mata. Apakah 'pengarah wayang' itu redha pelakon-pelakonnya beraksi melampaui kebatasan seorang manusia. Apakah penulis skrip itu senang melihat ceritanya dipertontonkan pada matlamat dan cara yang pincang dari tujuan tulisan yang asal. Adakah mereka redha? "


Penat. Aku berhenti untuk mengisi tenaga yang diberi dari Rabb Maha Berkuasa. Kepalaku berpaling. Ternyata aku mendengar perkataan yang 'asing' itu di bumi ini ~Tarbiyyah. 

Kelihatan dua syabab sedang berbual.... Dahi berkerut-kerutan seolah sedang memikirkan solusi bagi masalah umat.

Aku cuba mencatit bualan mereka dalam otak kecilku..,


**********
Akhi A: Assalamualaikum akhi. Maaf bertanya. Tapi sejak kebelakangan ni akhi makin berubah...

Akhi B: Apa yang berubah nye akhi? Ana masih lagi sahabat enta seperti dulu. *buat-buat x faham*

Akhi A: Bukan itu maksud ana. Sejak kebelakangan ini akhi macam semakin rancak menegur kesalahan  orang. Kadang-kadang kesalahan yang kecil pun enta nak tegur. Risau ana tengok. Takut-takut......

Akhi B: Akhi... Kita diwujudkan untuk mentarbiyyah manusia. Ana hanya menjalankan tanggung jawab sebagai seorang khilafah. Berusaha untuk menegur manusia yang melakukan kesalahan agar kita sentiasa di landasannya. Biar ia perkara yang kecil mahupun besar. Kadang-kadang masalah kecil inilah yang mampu memusnahkan kita. Kerana kita sering tidak ambil peduli tentangnya. Benarkan akhi? Kalau salah enta betulkan ana.

Akhi A: Betul tu akhi. Takde salah pun fikrah enta tu. Tapi akhi... Kadang-kadang kita asyik menegur kesalahan orang sampai kita lupa pada kesalahan sendiri. Bukankah lebih baik kita mentarbiyyah diri kita? Daripada kita asyik sibuk nak betulkan orang.

Akhi B: *menarik nafas dalam dan mengeluh* Erm.. Akhi... Tarbiyyah itu seperti perasaan cinta dan kasih sayang. Kita tarbiyyah atau tegur orang lain bukan kerna kita sudah cukup ditarbiyyah. Tapi atas dasar kasih sayang itu, kita seronok menegur mereka. Cinta kalau hanya diberi oleh sebelah pihak ia tidak membawa kebahagiaan. Begitu juga dengan tarbiyyah. Ia takkan rasa seronok jika hanya sebelah pihak sibik mentarbiyyah. Sebab itu akhi dicipta. Untuk mentarrbiyyah ana pulak. Betulkan kesalahan ana. Sebab kita manusia yang lemah, susah nak nampak kesilapan sendiri. Saling mertabiyyah akan memaniskan ukhwah itu akhi....

Akhi A: *terdiam membisu* Hurm... Maafkan ana ya akhi. Ana cuba melemahkan semangat tarbiyyah enta. T.T

Akhi B: Enta x salah. Alhamdulliah, Allah menghatar enta untuk mentarbiyyah ana hari ini. Jadi ana harap akhi sudi menjadi pasangan tarbiyyah ana selepas ni. 

Akhi A: Insya-Allah...

*********
alt


Ternyata manusia itu dicipta bersama bukan atas dasar suka-suka. Sudah pasti ada hikmahnya. Obses tarbiyyah adalah kebaikan bagi sekalian manusia.




p/s: Allah adalah pentarbiyyah yang Maha Hebat.... -gagakhitam-

0 comments: